Komt u vaak in steden met uw bedrijfswagen of truck? Let dan goed op. Vanaf 2025 mogen steden emissievrije zones instellen. Dit houdt in dat de stadskern alleen nog emissievrij óf met een schone dieselmotor bevoorraad mag worden.

Wat verandert er vanaf 2025?

2025: het klinkt nog ver weg, maar is dichterbij dan u denkt. In dat jaar gaat er het nodige veranderen. Vanaf 2025 mogen gemeenten bijvoorbeeld zero-emissie zones invoeren. In zulke zones zijn (na een overgangsperiode) alleen nog emissievrije bestel- en vrachtauto’s welkom. Vervuilende bestelbussen en trucks zijn hier niet welkom.

Wat zijn de regels in zero emissie-zones?

  • Alle nieuwe vracht- en bestelauto’s die ná 1 januari 2025 op kenteken worden gezet, moeten emissievrij zijn om een zero-emissie zone in te mogen.
  • Bestelauto’s met emissieklasse 4 of lager hebben geen toegang tot de zero-emissie zone.
  • Bedrijfsauto’s met een Euro 5-norm mogen vanaf 2027 zero-emissie zones niet meer in.
  • Heeft u Euro 6 bestelauto’s? Daarmee mag u vanaf 2028 geen zero-emissie zones meer in.
  • Heeft u Euro 6-bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal vijf jaar oud zijn? Daarmee mag u tot 1 januari 2030 zero-emissie zones in.
  • Heeft u Euro 6-trekkers die op 1 januari 2025 maximaal acht jaar oud zijn? Dan mag u tot 1 januari 2030 zero-emissie zones in.
  • Vanaf 1 januari 2030 moeten alle bestel- en vrachtauto's die rondrijden in ZE-zones moeten zero-emissie zijn.

Benieuwd waar de zero-emissie zones komen?

Bekijk hier een kaart met gemeenten die al besloten hebben om een zero-emissie zone in te voeren in 2025 of 2026.

bluekens-volvo-fe-electric-t2019-0833

Met elektrische trucks of bedrijfswagens zero-emissie zones in

Als u nu al een nieuwe bedrijfswagen wilt kopen of uw vloot wilt uitbreiden, is het verstandig om extra goed na te denken over uw keuze. Diesel of elektrisch? Met elektrische bedrijfswagens als de Renault Master E-Tech en de Renault Trafic E-Tech bent u altijd welkom in zero-emissie zones. Dat geldt ook voor elektrische Volvo-trucks en Renault-trucks.

Bluekens-truck-en-bus-Renault-D-ZE-nacht-header

BPM-vrijstelling voor elektrische bedrijfswagens

Nog een voordeel: voor elektrische bedrijfswagens blijft ook na 2025 de BPM-vrijstelling gelden. Bij de aanschaf van een nieuwe bedrijfswagen die rijdt op diesel, benzine of gas betaalt u vanaf 2025 BPM-belasting. Daarmee wordt een gemiddelde bedrijfsauto zo’n €13.000 duurder.

Voor emissievrije bedrijfswagen, zoals de 100% elektrische Renault Master E-Tech en de Renault Trafic E-Tech, blijft de BPM-vrijstelling wel gelden. Bovendien zijn er ook aantrekkelijke subsidieregelingen voor elektrische bedrijfsauto’s, zoals de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Daarmee krijgt u tot € 5.000 subsidie per elektrische bedrijfsauto.

Bluekens-Truck-en-Bus-Renault-Trucks-E-Tech-Trafic-p041247

Interesse in een vlootscan?

Onze specialisten komen graag bij u langs. Met een vlootscan brengt Bluekens Truck en Bus de consequenties van de nieuwe milieuregels voor u in kaart. Tot wanneer bent u met uw huidige voertuigen welkom in zero-emissiezones? En met welke kosten krijgt u te maken door het schrappen van de BPM-vrijstelling? In de vlootscan zoeken we dat voor u uit. Zo kunt u weloverwogen keuzes maken bij de vervanging of uitbreiding van uw wagenpark. Interesse?

Vraag een vlootscan aan